MADE IN ADA

Concept and Products - recenze a diskuze

Kniha (nebo spíše do detailu vyšperkovaný katalog produktů) ADA "MADE IN ADA Concept & Products" je prozatím posledním tištěným dílem společnosti Aqua Design Amano (neboli ADA). Publikována byla v Japonsku v březnu roku 2019, ale do české kotliny se dostala až na sklonku téhož roku díky eshopu Aquascape.cz

Kniha má 221 stran, s rozměry 18,5 x 25 cm a u nás je k dostání pouze v Angličtině (snad každý chápe, že pro pár ADA maniaků knihu nikdo do češtiny překládat nebude). Jak název napovídá, nejedná se o běžnou knihu, ale píše o jakési detailní představení všech zásadních ADA a DOOA (další značka z dílny Takashi Amana) produktů, často opatřených pohledem do minulosti, tj. od jejich vývoje až ke dnešku. Předchůdcem této knihy byla verze z roku 2014, kterou všichni ADA fanoušci zcela jistě znají…

Obr. 1 – ADA Concept and Products z roku 2014

Hned na začátku musím přiznat, že ADA Concept and Products z roku 2014 mě zaujala v roce 2014 daleko více. Možná proto, že byla mou první knihou od ADA. Vybavuju si, jak jsem jí lisoval téměř každý den a s otevřenou pusou hltal každou fotografii akvária. Tehdy kniha vyšla ještě pod dohledem Takashi Amana. Obsahovala v první části 55 stran s úchvatnými fotografiemi přírodních akvárií. Zbytek (123 stran) pak obsahoval „katalog“ produktů ADA a DOOA. Je s podivem, že tehdy jsem onu část s produkty bral jako jakousi „přílohu“ k první části a nikdy jsem ji snad nedočetl celou.

Obr. 2 – ADA Concept and Products z roku 2019

To ADA Concept and Products z roku 2019 je jiná. Za prvé, formát knihy je zvolený na výšku, což vůbec neprospívá prezentaci fotografií akvárií. To Vás na druhou stranu bude trápit jen do té chvíle, než zjistíte, že fotografií akvárií přes dvě strany je v knize opravdu poskromnu. Za druhé, v porovnání s knihou z roku 2014 je úvodní kapitole věnováno pouze 34 stran s detailním popisem 4 akvárií a dvěma obrázkovými návody na založení akvária. Od strany 40 do strany 210 tak následuje představení jednotlivých produktů značky – tj. osvětlení akvárií, CO2 systémy, filtrace, akvária, systém substrátů, hnojiva, úprava vody, nástroje a krmení. Následuje totéž, avšak v bledě modrém pod značkou DOOA + několik málo fotografií paludárií. Kdo by tedy čekal, že si opět bude po večerech chrochtat mezi přírodními akvárii, ten bude zklamaný. Naopak ten, kdo si holduje v technických vychytávkách, čistém designu a fotografiích skleněných produktů, bude nadšený.

Jedno se musí kolosu jménem ADA nechat. Které jiné firmě byste byli ochotni zaplatit necelé tři stovky za katalog? Moc jich nebude, co říkáte? ADA to prostě umí. ADA působí na city a jde jim to skvěle. Marketing značky je volený tak, že ADu prostě chcete. Nadčasový design a nadčasové produkty v kombinaci s nadprůměrnou cenou dělá z ADy „must have“ produkt. A když se objeví kniha z dílny ADA za 295 Kč, tak po ni prostě šáhnete, jako já. Udělal jsem dobře? Rozhodně! Pokud milujete ADu, tuhle knihu mít musíte už jenom proto, aby se vyjímala ve Vaší knihovně. Pokud mezi ADA maniaky nepatříte a chcete knihu, která by Vás měla posunout jako akvaristu, pak tato kniha pro Vás zřejmě nebude. Níže můžete mrknout na kraťounké video prolisování knihou.

Pokud se Vám článek líbil a myslíte si, že by se líbil i ostatním akvaristům, dejte níže like a sdílejte článek na Facebooku.

Těším se na Vaše názory na knihu v diskuzi pod článkem. Dan, Allfa